علائم خماری | راه های از بین بردن نشانه های خماری
نوشته شده توسط : ذهن نو

علائم خماری یکی از مسائل چالش برانگیز برای مصرف کنندگانی است که تمایل به ترک مواد اعتیاد آور را دارند. در واقع این اشخاص به خاطر عدم مصرف موادی که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند، دچار خماری می‌شوند که شدت و نوع بروز آن نیز به مواد مخدر مصرفی بستگی دارد.

درد و مشکلات ناشی از خماری یکی از مهم‌ترین موانع برای ترک اعتیاد است به این صورت که افراد با وجود تمایل بسیار زیاد برای ترک کردن، به دلیل ترس از خماری، از این کار خودداری کرده و روز به روز بیشتر در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. در حالی که با آگاهی از خماری و حالات آن و کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید درد ناشی از خماری را کاهش داده و با موفقیت ترک کنید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم خماری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: علائم خماری | راه های از بین بردن نشانه های خماری

خماری چیست؟

فرد مصرف کننده پس از قطع مواد اعتیاد آوری که سال‌ها آن را مصرف کرده دچار حالت خماری شده و با دردهای روحی و جسمی مواجه می‌شود. برای نمونه، مواد سنتی مانند تریاک حالت خماری‌اش بیشتر با دردهای جسمانی همراه است و در مقابل، مواد صنعتی نظیر شیشه که حاوی مواد شیمیایی هستند و گل که مانند شیشه توهم زا می‌باشد، بیشتر روان فرد را درگیر می‌کند. علائم خماری هر ماده ای متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد.

علائم خماری چیست ؟

حالتی که خماری بر روی جسم افراد می‌گذارد با علائمی نظیر عرق کردن بیش از حد، آسیب‌های پوستی، اسهال و استفراغ، حس تهوع، یبوست، لرزیدن بدن و درد در مفاصل بروز پیدا می‌کند. حالت روحی هم که به واسطه ترک یا کاهش مواد به وجود می‌آید با نشانه‌هایی مانند تغییر در اشتها و خواب فرد، استرس و افسردگی همراه است که البته این نشانه‌ها همانطور که گفته شد بیشتر به نوع موادی که فرد مصرف می‌کند بستگی دارد ولی معمولا در بیشتر آن‌ها دیده می‌شود.

علائم خماری در تریاک

علائم خماری که به علت عدم مصرف تریاک در بدن مصرف کننده بروز می کند با حالاتی مانند آبریزش بینی، لرز و تعرق، تهوع و استفراغ، خارش، بدن درد و یبوست یا اسهال همراه است. از نظر روحی هم فرد با افت وضعیت روحی مواجه می‌شود به طوری که با کوچک‌ترین حرفی ناراحت شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان به علائمی نظیر پریشانی، کسل بودن، افسردگی و کاهش توانایی تعامل با دیگران اشاره کرد.

علائم خماری مواد افیونی

مواد افیونی شامل تریاک، هروئین، مورفین و … می‌شود. این مواد هم وابستگی جسمانی و هم وابستگی روانی ایجاد می‌کنند. این دسته از مواد مخدر بعد از ترک علائم خفیفی ایجاد می‌کنند؛ اما با گذشت زمان علائم خماری آنها شدیدتر می‌شوند. افراد معمولا علائمی مثل افزایش دمای بدن، بالارفتن ضربان قلب، فشار خون، لرزش و آبریزش بینی را تجربه می‌کنند.

البته میزان دوز مصرفی فرد و همچنین وضعیت بدنی او در شدت علائم موثر هستند. همچنین مصرف مواد افیونی بر ساختار و عملکرد مغز نیز تاثیر دارند. 

علائم خماری در گل یا ماری جوانا

از آنجایی که گل یک ماده توهم زاست در حالت خماری احساس کلافگی و اعصاب خوردی به همراه دارد و معمولا از دردهای جسمانی خبری نیست و تنها کم شدن اشتها را به همراه دارد به همین خاطر به مصرف کنندگان گل پیشنهاد می‌شود حتما با مشاور و روانشناس صحبت کنند تا ترک سریع‌تر و آسان‌تری داشته باشد. مشاور با صحبت‌هایش علائمی مانند افسردگی آشفتگی و حساسیت او را به حداقل می‌رساند. علائم خماری گل یا ماری جوانا در افراد مشهود بوده. البته افراد معتاد به این ماده، آن را انکار کرده و یا سعی در پنهان کردن آنها دارند. 

علائم خماری در شیشه

شیشه از تریاک و گل خطرناک تر است که دلیل آن صنعتی بودن این ماده می‌باشد. حالت خماری این ماده نیز بیشتر با نشانه‌های روانی بروز پیدا می‌کند و از نظر جسمانی تنها به مدت یک هفته و حتی کمتر، تمایل به خواب زیاد اتفاق می‌افتد. از نظر روحی و روانی نیز حالاتی مانند عصبانیت، افسردگی، توهم، افزایش اشتها، خستگی و سردرگمی پیش بروز می‌یابد.

علائم خماری مواد محرک

معمولا مواد مخدر مخدر، وابستگی روانی بیشتری نسبت به وابستگی جسمانی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل احتمالا فرد در دوران سم زدایی علائم خماری شدیدی تجربه نکرده؛ اما از لحاظ روانی نیاز به مصرف دوباره و بیشتر از آن مواد دارند. علائم آنان تقریبا مشابه نشانه های ترک مواد مخدر افیونی است؛ اما شدت آنها کمتر است.

کوکایین یکی از اصلی ترین انواع مواد محرک محسوب می‌شود که علائم خماری آن شامل احساس خستگی، تمایل مجدد به مصرف، لرزش بدن، کاهش تمرکز، گرفتگی عضلانی، تعریق، گشادشدن مردمک چشم ها و افزایش اشتها می‌شود.

علائم خماری مواد توهم زا

اعتیاد به مواد توهم زا نیز، از نوع روانی آن است. این موضوع باعث بروز میل مجدد به مصرف مواد می‌شود. به علائم خماری ناشی از مواد مخدر توهم زا، فلاش بک گفته می‌شود. به این معنا که فرد حتی با عدم مصرف ماده نیز علائمی مثل توهم های بینایی، شنوایی، هذیان و از این قبیل را تجربه خواهد کرد. این فلاش بک ها گاهی در غالب بروز هاله های نور، تاریکی، ریزبینی، درشت بینی و جرقه های رنگی ظاهر می‌شوند. این علائم گاهی تا مدت زمان طولانی تری نسبت به سایر مواد مخدر، باقی می‌مانند.

عوارض جسمانی و روانی خماری

عوارض و علائم خماری معمولا هم به صورت جسمانی و هم به صورت روانی بروز می‌یابند. شدت این علائم این متفاوت خواهند بود. همچنین در صورت شدت یافتن این علائم و یا طولانی شدن آنها، افراد باید از پزشک متخصص و روانشناس در این زمینه کمک بگیرند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

????علائم جسمانی

حالت تهوع و استفراغ

دردهای عضلانی

مشکلات گوارشی

خارش پوست

تعریق

لرزش

آبریزش بینی

????علائم روانی

مصرف مواد مخدر علاوه بر مشکلات جسمانی، باعث بروز پبامدهای روانی نیز خواهد شد. گاهی این مشکلات جبران ناپذیر بوده و تا مدت ها زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهند داد. اما افراد می‌توانند با کمک روانشناس، آنها را برطرف کرده و یا عوارض جانبی آنها را کاهش دهند. برخی از این علائم خماری، شامل موارد زیر می‌شوند.

بی قراری

استرس و اضطراب

افسردگی و گوشه گیری

کمبود انرژی

کاهش اعتماد به نفس

✅چطور درد و علائم خماری را کاهش دهیم؟

درد و علائم خماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و طبیعتا هر چقدر اعتیاد سنگین‌تر باشد ترک هم سخت‌تر خواهد شد اما کاری غیرممکن نیست. راهکار کاهش درد هنگام خماری این است که خودتان را از لحاظ روحی و جسمی برای حالت خماری آماده کنید و اراده خود را با کمک روانشناس تقویت نمایید.

افراد در موقعیت حساس احتیاج دارند با فردی که با او راحت هستند، صحبت کنند و همچنین آن فرد بتواند به آن‌ها راهکارهایی ارائه دهد تا مشکل خود را برطرف سازند. قطعا روانشناس بیشترین کمک را به مصرف کننده در جهت کاهش درد خماری و تسریع ترک اعتیادش می‌کند چرا که بعد روانی ترک اعتیاد بسیار سنگین بوده و با کمک مشاور و حضور در کلینیک‌های مطمئن است که نتیجه بهتری حاصل می‌شود. 

سخن پایانی

امروزه روش های زیادی برای کنترل و از بین بردن علائم خماری وجود دارند که افراد می‌توانند با کمک متخصصین از آنها استفاده کنند. علائم ترک و خماری، در افراد مختلف، متفاوت است و هر فرد بسته به شرایط بدنی خود به آنها پاسخ می‌دهد. بهتر است افراد از انجام روش های خودسرانه و غیراستاندارد خودداری کرده و حتما تحت نظر پزشک باشند.

طبیعی است که در این شرایط مشکلات زیادی را تجربه کنند. از بین بردن علائم خماری و مواجهه با آن نیاز به انگیزه و روحیه بالا دارد. همچنین افراد باید به سلامت جسمانی خود نیز اهمیت دهند و آن را تقویت کنند. کمک گرفتن از روانشناس نیز در این دوران تاثیر زیادی در روند بهبودی خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم خماری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علائم خماری کدام اند؟

علائم خماری هر ماده مخدری متفاوت است. همچنین افراد با شدت های مختلفی آنها را تجربه می‌کنند. اما به طور کلی این علائم شامل دردعضلانی، اختلال در خواب، بی حالی، گیجی، آبریزش بینی و… می‌شود.

علائم خماری شیشه کدام اند؟

علائم خماری شیشه شامل کم آبی بدن، اضطراب، بی خوابی، میل شدید به مصرف دوباره مواد مخدر، تغییرات اشتها، سردرد و روان پریشی می‌شود.

برای درد خماری چکار باید کرد؟

باید تمام پتانسیل لازم از جمله رژیم غذایی درست و صحبت با روانشناس متخصص را به کار گرفت تا بهتر درد روحی و حتی جسمی را کنترل کرد.

آیا درد خماری دائمی است؟

خیر این درد مقطعی بوده و بسته به شرایط فرد مصرف کننده پس از یک دوره کوتاه، کامل از بین می‌رود.

منبع: علائم خماری | راه های از بین بردن نشانه های خماری





:: برچسب‌ها: علائم خماری | راه های از بین بردن نشانه های خماری ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: